مقالات

نحوه کوک کردن ویولن

نحوه کوک کردن ویولن

اگر شما به تازگی می خواهید نواختن ویولن را بیاموزید و برای شروع نواختن آن هیجان زده هستید، لازم است که بدانید ابتدا باید نحوه کوک کردن ویولن را یاد بگیرید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

ممکن است کوک کردن ویولن در ابتدا دلهره آور به نظر برسد؛ اما آنقدرها هم که تصور می کنید، سخت نخواهد بود.

راه‌های زیادی برای کوک کردن ویولن وجود دارد. یکی از راه‌های بسیار آسان این است که ویولن خود را با یک تیونر الکترونیکی ویولن یا اپلیکیشن تیونر کوک کنید. در اغلب موارد تیونر الکترونیکی را «تیونر کروماتیک» می نامند. یک تیونر کروماتیک به شما نشان می دهد که چقدر سیم به هماهنگ بودن نزدیک است. هر چه فلش از وسط تیونر دورتر باشد، ویولن از کوک بیشتری برخوردار است.

آشنایی با نحوه کوک کردن ویولن

در کلاس موسیقی ویولن آموزشگاه موسیقی به صورت تئوری با نت های موسیقی آشنا می شوید، سپس باید بدانید که چگونه سیم ها را کوک کنید.

هنگام کوک کردن ویولن، باید گام سیم را به گام های صحیح و توصیه شده برای هر سیم تغییر دهید. همچنین دو راه برای تغییر گام سیم ویولن وجود دارد. به این صورت که دو نقطه روی ویولن وجود دارد که می‌توان صدای سیم‌ها را تنظیم کرد. برای مثال با میخ‌های خود ویولن می توانید آن را کوک کنید، البته در ابتدا با نحوه کوک کردن با میخ را از استاد موسیقی خود یاد بگیرید.

برای اطلاع از کلاس های آموزشگاه موسیقی راست پنجگاه می توانید با شماره تلفن 02165253009 تماس حاصل فرمایید. 

کوک کردن ویولن

نحوه کوک کردن ویولن با استفاده از تیونر الکترونیکی

تیونر الکترونیکی ساده ترین راه برای کوک کردن ویولن است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تیونر را در جهت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بتوانید ویولن را کوک کنید.

اگر تیونر را به سمت چپ بچرخانید، گام سیم کمتر می شود. همچنین اگر آن را به سمت راست بچرخانید، گام سیم بلندتر می شود.

هنگام چرخاندن تیونر، فقط کمی گام ویولن را تغییر می دهید. به همین دلیل است که این مورد امن ترین راه برای کوک کردن ویولن است.

استفاده از میخ ویولون برای کوک کردن آن

گاهی اوقات شما باید گام یک رشته را به شدت تغییر دهید. برای مثال اگر یک سیم شل است و هیچ صدایی تولید نمی کند یا اگر نت خیلی پایین باشد. در این صورت از میخ برای تغییر گام رشته استفاده می شود.

همچنین شما می‌توانید از میخ ها در زمانی که امکان تغییر وجود ندارد و دیگر نمی‌توانید تیونر را بچرخانید، استفاده کنید. در آن صورت شما باید تیونر را شل کرده و رشته را با میخ دوباره کوک کنید.

تنظیم ویولن با استفاده از تیونر الکترونیکی ویولن

برای این کار ابتدا باید تیونر الکترونیکی خود را روشن کنید، سپس تمام مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله 1: تیونر الکترونیکی ویولن یا برنامه تنظیم را روشن کنید

به محض اینکه تیونر را روشن کردید، می توانید نموداری را مشاهده کنید که نشان می دهد چقدر به تنظیم صحیح سیم های شما نزدیک است. به یک رشته به صورت تصادفی ضربه بزنید تا ببینید چگونه کار می کند. نزدیک ترین نام نت یا شماره رشته به آهنگ در حال پخش در صفحه نمایش ظاهر می شود.

هدف این است که ویولن را کوک کنید تا فلش به سمت مرکز تیونر باشد. به طور معمول یک تیونر الکترونیکی با یک فلش اشاره گر یا با نور کار می کند.

مرحله 2: سیم A ویولن را کوک کنید

اکنون که تیونر خود را آماده کرده اید، وقت آن است که کوک ویولن خود را شروع کنید.

برای شروع کوک کردن ویولن، اولین قدم این است که سیم A را پیدا کنید. سیم A دومین رشته از سمت راست است. ویولن خود را روی زانوی خود بگذارید و سیم A را روی ویولن بنوازید تا نام آن روی صفحه نمایش ظاهر شود.

مرحله 3: سیم D را کوک کنید

در این مرحله سیم D را کوک کند. سیم D سومین رشته از سمت راست است. فرایند کوک سیم D مانند کوک رشته A است. تا زمانی که نام نت صحیح در صفحه نمایش داده شود، به سیم D ضربه بزنید.

مرحله 4: سیم G را کوک کنید

اکنون که سیم های A و D را کوک کرده اید، می توانید سیم G را کوک کنید. در این مرحله تا زمانی که نت صحیح در نمایشگر نشان داده شود، به آن ضربه بزنید. به این صورت که سیم G را پخش کنید تا نام نت صحیح در صفحه نمایش نشان داده شود.

مرحله 5: سیم E را کوک کنید

کوک سیم E را به همان روشی که سیم های دیگر را کوک کردید، ادامه دهید. سیم E بهترین سیم ویولن است و به راحتی می تواند از کوک خارج شود. به همین دلیل است که شما باید این سیم را در آخرین مرحله زمانی که می خواهید تنظیم را ذخیره کنید، انجام دهید.

مرحله 6: کوک کردن سیم با گیره

گاهی اوقات سیم آنقدر ناهماهنگ است که نمایشگر هیچ نت نزدیک به سیم را نشان نمی دهد. در این صورت باید از گیره ها استفاده کنید. برای این کار بررسی کنید که کدام میخ با رشته ای که می خواهید کوک کنید، مطابقت دارد. می توانید این کار را با قرار دادن ویولن روی زانوی خود شروع کنید.

مرحله 7: تنظیم خود را دوباره بررسی کنید

در این مرحله بعد از اینکه شما تمام سیم های خود را کوک کردید، نوبت آخرین بررسی است. هر یک از سیم ها را با کمان خود بنوازید تا از هماهنگ بودن آن مطمئن شوید. سپس می توانید تمرین ویولن خود را شروع کنید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آموزش ویولن از صفر تا صد پیشنهاد می شود. 

کوک ساز ویولن

سوالات متداول درباره نحوه کوک کردن ویولن

سوالات زیر برای آگاهی بیشتر شما هنرجویان گرامی توسط استاد موسیقی ویولن آموزشگاه راست پنجگاه پاسخ داده شده است.

هر چند وقت یکبار نیاز به کوک کردن ویولن دارم؟

یک ساعت نواختن مداوم برای کوک کردن ویولن کافی است. توصیه می شود روزی یک بار، قبل از هر جلسه تمرین، ویولن خود را کوک کنید.

چرا سیم های ویولن من از کوک خارج می شود؟

عوامل زیادی مانند رطوبت، گرما و حتی نواختن با ضربه های شدید می توانند روی گام یک سیم تأثیر بگذارند. به همین دلیل است که سیم های ویولن به راحتی از کوک خارج می شوند. گاهی اوقات، حتی ممکن است یک سیم در طول یک جلسه نواختن از کوک خارج شود، به این معنی که شما باید آن را دوباره تنظیم کنید.

اگر تیونر الکترونیکی نداشته باشم، چه می شود؟

اگر تیونر الکترونیکی یا اپلیکیشن آن را ندارید، نگران نباشید، با کمک استاد موسیقی ویولن می توانید این کار را با میخ های خود ویولن انجام دهید.

آیا هنگام نواختن باید سیم ویولن را شل کرد؟

خیر، بعد از نواختن نیازی به شل کردن سیم ویولن نیست. آرشه ویولن بعد از نواختن باید شل شود. به همین دلیل است که برخی از نوازندگان ویولن مبتدی تصور می کنند که سیم ها نیز پس از نواختن باید شل شوند.

چگونه می توان مطمئن شد که سیم های ویولن هنگام کوک کردن پاره نمی شود؟

یکی از مشکلات رایج هنگام کوک کردن ویولن برای اولین بار، پاره شدن سیم است. اغلب این اتفاق می افتد، زیرا هنرجویان مبتدی گیره ها را بیش از حد می چرخانند. این کار باید چند بار تحت نظارت استاد موسیقی و با کمک او انجام شود. سپس مطمئن شوید که از تیونر حرفه ای برای کوک کردن سیم های خود استفاده کرده و فقط در صورت نیاز از گیره ها استفاده کنید.

در صورتی که سیم های ویولن مدام پاره می شود، ممکن است سیم ویولن شما کیفیت پایینی داشته باشد. در این صورت توصیه می شود ویولن با کیفیت بالاتر تهیه کنید که به راحتی پاره نشود.

چگونه می توانم سیم های ویولن را فقط با میخ های خود آن کوک کنم؟

فرایند تنظیم با میخ ها به تنهایی و بدون کمک استاد موسیقی سخت است؛ زیرا انجام تنظیمات دقیق دشوار است.

اگر هیچ تنظیم کننده دقیقی روی ویولن نداشته باشم، چه می‌شود؟

در صورتی که تیونرهای دقیق روی ویولن خود ندارید، می توانید آنها را در هر فروشگاه موسیقی تهیه کنید و خودتان آنها را به ویولن وصل کنید.

کوک کردن ویولن با میخ های خود ویولون به تنهایی امکان پذیر است؛ اما می تواند برای یک ویولونیست مبتدی بسیار چالش برانگیز باشد.

پیشنهاد ویژه آموزشگاه راست پنجگاه: آموزش ویولن

نواختن ویولن

خدمات آموزشگاه موسیقی راست پنجگاه

در آموزشگاه موسیقی راست پنجگاه با حضور اساتید برتر موسیقی ایران، کلاس های آواز، تار، سه تار، ویولن، پیانو، تنبک، دف، سنتور، کاخن، گیتار کیبورد و ملودیکا به صورت حضوری و آنلاین و گروهی یا خصوصی برگزار می شود. همچنین لازم به ذکر است که در این آموزشگاه برای تمام رده های سنی از کودکان تا بزرگسالان، یادگیری موسیقی به زبان ساده ارائه می‌شود.

یکی از مهم ترین اهداف آکادمی موسیقی راست پنجگاه برگزاری کنسرت های هنرجویی در پایان هر فصل، کلاس های گروه نوازی برای ایجاد انگیزه و از بین بردن استرس در خصوص جمع نوازی است.

برای شرکت در کلاس های آموزشی در زمینه های مختلف می توانید از طریق لینک زیر با آموزشگاه موسیقی راست پنجگاه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *