مقالات

آموزش موسیقی کودک

آموزش موسیقی کودک

از زمانی که کودکان شما توانایی یادگیری و تمرکز لازم برای آموزش دارند، استفاده از کلاس موسیقی کودک بسیار پیشنهاد می شود.

یادگیری موسیقی در سال های اولیه زندگی موجب تقویت هوش و حافظه می شود. به همین علت برخی از والدین که به این آگاهی رسیده اند، تمایل دارند که فرزندان خود را در کلاس های مختلف موسیقی ثبت نام کنند تا شاهد رشد و شکوفایی آنها باشند.

آموزش موسیقی کودک یکی از تخصص هایی است که موجب بالقوه شدن استعدادهای فرزندان شما می شود، بنابراین باید از روش های ویژه برای این کار استفاده شود تا کارایی لازم را داشته باشد.

در هنگام آموزش موسیقی به کودک باید توانایی هایشان در نظر گرفته شود تا استعدادهای آنها به صورت کامل شکوفا شود.

آموزش موسیقی در کودکی

انسان در دوران کودکی توانایی یادگیری مهارت های مختلف را دارد؛ زیرا ذهن در سال های اولیه زندگی از قدرت یادگیری بالایی برخوردار است.

یادگیری موسیقی در کودکی موجب تیزهوشی و افزایش تمرکز آنها می شود. اگر بخواهید کودکان خودر را به یک استاد موسیقی تبدیل کنید، پیشنهاد می شود از کودکی این کار را برای آنها انجام دهید. تمام استادان موسیقی مشهور، از کودکی موسیقی را فرا گرفته اند.

همچنین پیشنهاد می شود اگر می خواهید فرزندان تیزهوش داشته باشید، در هنگام جنینی نیز برای آنها موسیقی ملایم بگذارید؛ زیرا این کار به جز تقویت هوش، موجب آرامش درونی آنها نیز می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه ویژگی های خاص یک استاد موسیقی کودک مقاله پیشنهاد می شود.

موسیقی کودک راست پنجگاه

مزایای آموزش موسیقی کودک

برای اینکه فرزندان خود در کلاس های موسیقی ثبت نام کنید، باید نسبت به مزایایی آن که در تمام زوایای زندگی آنها تاثیر می گذارد، آگاهی کامل داشته باشد. برخی از این مزایای عبارت است از:

  • افزایش هوش و یادگیری: فراگیری موسیقی موجب تقویت هوش می شود؛ زیرا لازمه یادگیری موسیقی استفاده از قسمت های مختلف مغز است.
  • افزایش خلاقیت: کودکانی که به یادگیری موسیقی مشغول هستند، اغلب در زندگی خود خلاقیت بالایی دارند، آنها به علت تمرینات موسیقی، نسبت به سایر کودکان تجسم بهتری دارند.
  • افزایش تحلیل و استدلال: از آنجایی که ذهن افرادی که موسیقی یاد می گیرند، فعال تر است، آنها توانایی تحلیل و استدلال بالایی در حل و درک مسائل دارند.
  • افزایش فراگیری درسی: همیشه تصور می شود که کودکانی که به جز درس خواندن به فراگیری موسیقی مشغول هستند، ممکن است به علت فرصتی که برای موسیقی می گذارند، نتواند تکالیف خود را به خوبی انجام دهند یا اینکه توانایی لازم را برای این کار نداشته باشد. در صورتی که برعکس است کودکانی که به کلاس موسیقی می روند، هنرجویان موسیقی موفق تر هستند؛ زیرا به علت هوش و تمرکز بالایی که در تمرین های موسیقی یاد می گیرند، نمرات بهتری را کسب می کنند.
  • تقویت زبان: زمانی که کودک به فراگیری موسیقی می پردازد، به علت اینکه شباهت بسیاری با یادگیری زبان های مختلف دارد، به راحتی می توان زبان های دیگر را به او آموزش داد و در یادگیری آن نیز موفق باشد.
  • افزایش آرامش درونی: به علت تاثیر موسیقی بر روح، کودکانی که در کلاس های موسیقی شرکت می کنند، تمرین موسیقی موجب آرامش درونی آنها می شود.

پیشنهاد ویژه آکادمی موسیقی راست پنجگاه: کلاس پیانو

نکات مهم قبل از ثبت نام کودکان در کلاس موسیقی

  • شناسایی توانمندی و علاقه کودک به موسیقی: قبل از هر چیزی باید توانمندی و علاقه کودک مورد بررسی قرار گیرد. برای این کار باید او را با سازهای مختلف که مناسب است، آشنا کرد، سپس بررسی شود که به کدام ساز علاقه مند است. پیشنهاد می شود اگر در این آگاهی کامل ندارید، حتما این کار به کسانی که در این زمینه تجربه دارند مانند یک استاد موسیقی بسپارید. مهم ترین مورد در آموزش موسیقی رعایت این موارد است؛ زیرا تشخیص نادرست ممکن است کودک شما را از موسیقی دلسرد کند.
  • سن مناسب یادگیری: توجه به سن یادگیری در کودکان بسیار مهم است؛ به این صورت که باید بدانید کودکانی که سن کمتر از 5 سال دارند، معمولا به این کار تمایل نداشته یا اینکه تمرکز لازم برای فراگیری را ندارند و یا برای انجام تمرین های موسیقی خیلی کوچک هستند و خیلی زود خسته می شود. البته سن زمان یادگیری کودکان با توجه به نوع ساز و علاقه آنها متفاوت است، بنابراین به این نکته نیز باید توجه کرد.
  • محیط مناسب برای آموزش: هنگام یادگیری موسیقی به کودکان، مکان نقش بسزایی در یادگیری آنها دارد. گاهی کودکان به علت وابستگی دوست دارند که در خانه به آنها آموزش داده شود و گاهی انتخاب یک آموزشگاه موسیقی معتبر مانند آموزشگاه راست پنجگاه بهترین انتخاب برای این کار است.
  • همیاری و تشویق والدین: کمک به کودکان در هنگام تمرین موسیقی و تشویق آنها برای پیشرفت بیشتر، از نکات مهم در یادگیری آنها است.

بهترین ساز برای کودکان

با توجه به توانایی کودک می توان برای آن یک ساز مناسب در نظر گرفت، البته علاقه کودک نیز در آن تاثیرگذار است. همچنین می توان بیان کرد که اگر سن کودک شما کمتر از 6 سال است، یادگیری پیانو یا ویولن بیشتر از بقیه سازها توصیه می شود؛ زیرا کنترل آنها در هنگام آموزش این سازها، خیلی سخت نیست ولی اگر سن کودک شما بالاتر از آن است قطعا باید به توانمندی و علاقه آن توجه کرد.

انتخاب بهترین استاد موسیقی کودک

در هنگام ثبت نام کودکان خود برای آموزش موسیقی، حتما باید به نکته توجه داشته باشید که انتخاب استاد موسیقی، از اصلی ترین مورد است؛ زیرا انتخاب نامناسب موجود هدر دادن وقت و هزینه شما خواهد شد. همچنین ممکن است آموزش نادرست، کودک شما از موسیقی دلسرد کند تا جایی که دیگر تمایلی به انجام این کار نداشته باشد.

بنابراین پیشنهاد می شود که هنگام انتخاب استاد موسیقی دقت لازم را داشته و با توجه به تجربه و اعتبارشان آنها را برای کودکتان انتخاب کنید. یکی از بهترین استادان موسیقی کودک، استادن موسیقی آموزشگاه راست پنجگاه است که پیشنهاد می شود از آنها استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه آکادمی موسیقی راست پنجگاه: کلاس موسیقی کودک

آموزش موسیقی به کودکان

روش های رایج در آموزش موسیقی کودک

 روش های بسیاری برای آموزش موسیقی به کودکان وجود دارد که توسط استادان حرفه ای در تمام دنیا استفاده می شود. یکی از بهترین روش ها این است که کنجکاوی کودک را برمی انگیزد و به آنها یاد داده می شود تا موارد آموزشی را بهتر فرا بگیرند. به این صورت که زبان مادری را یاد می گیرد، از کودک خواسته می شود، فقط شنونده نباشد، بلکه باید تمرین های موسیقی را انجام دهد و مدام تکرار کند تا خلاقیت او تقویت شود.

در ادامه برترین روش های موسیقی که توسط بهترین استادان موسیقی جهان ابداع شده، بررسی می شود.

1- ارف

 این روش یکی از بهترین و کاربردی ترین روش برای آموزش موسیقی در کودکان است. در این روش از طریق آواز، رقص و بازیگری و آلات موسیقی ساده، ذهن و بدن کودک را با موسیقی عجین می کنند.

این روش توسط یک استاد موسیقی آلمانی خلق شده است که موجب هماهنگی آهنگ و حرکت در موسیقی می شود. سازهایی که در این روش استفاده می شود عبارت از سیلوفون، متالوفون، بلز، سنج و طبل است.

2- کوالیفون

در این روش سعی می شود که به کودکان در حد توانایی هایشان آموزش داده شود. در این روش آموزش موسیقی همراه با شعر و داستان خوانی و رقص و بازیگری همراه است. به این صورت که در هنگام خواندن شعر یا داستان، ابزارهای موسیقی استفاده می شود یا با حرکت موزون آموزش داده می شود. این کار موجب یادگیری بیشتر کودکان می شود.   

3- کودالی

در این روش که استاد موسیقی مجارستانی آن را ایجاد کرد، آواز به عنوان یکی از پایه های اصلی یادگیری موسیقی در سال های اولیه زندگی محسوب می شود. همچنین از علائم دست و انگشت ها برای یادگیری نت های موسیقی استفاده می شود؛ به این صورت که هر کدام از آنها نماد یک نت موسیقی به شمار می آیند. این روش برای آموزش موسیقی به کودکان بسیار راحت و قابل فهم است، برای اینکه آنها از طریق اشکال زودتر می توانند نت های موسیقی را یاد بگیرند.

در این روش، علائم دست با سلفژ (توانایی خواندن و تلفظ نت و شناخت تمام علائم) و خواندن نت آموزش داده می شود که موجب فراگیری صحیح و راحت تر گام های موسیقی خواهد شد. با این کار کودکان به خواندن درست نت همراه با صدا تسلط کافی پیدا خواهند کرد.

4- سوزوکی

روش سوزوکی با توجه به توانایی کودکان برای یادگیری موسیقی، توسط یک ویولنیست ژاپنی ایجاد شده است. در این روش که  موسیقی با گوش دادن، تکرار و تمرین مداوم و حفظ کردن آموزش داده می شود، به نوعی موجب خواهد شد که موسیقی بخشی از ذات کودک شود. به صورتی که با این روش می توان حتی در سن های پایین تر  از 5 سال به کودکان موسیقی آموزش داد.

تکرار و تمرین مداوم موسیقی موجب می شود که کودکان در تشخیص گام های مختلف موسیقی توانمند و گوش موسیقیایی آنها تقویت شود.

5- دالکروز

این روش به روش حرکات موزون همراه با موسیقی مشهور است. دالکروز روشی است که توسط استاد موسیقی سوئیسی ابداع شده و در حال حاضر استادان موسیقی برای فراگیری بهتر مفاهیم استفاده می کنند.

هدف از آموزش با روش دالکروز این است که بهترین روش یادگیری موسیقی باید با حواس پنجگانه همراه باشد. در این روش نیز آموزش های شنیداری و سلفژ با یکدیگر شروع می شود تا قدرت شنیداری کودک را تقویت کند.

آموزش آنلاین موسیقی کودک

استفاده از کلاس های آنلاین به علت دوری مسافت به آموزشگاه موسیقی یا فرصت نداشتن والدین برای همراهی با کودکان تا آموزشگاه می تواند بهترین گزینه باشد.

خدمات آموزشگاه موسیقی راست پنجگاه

در آموزشگاه موسیقی راست پنجگاه با حضور اساتید برتر موسیقی ایران، کلاس های آواز، تار، سه تار، ویولن، پیانو، تنبک، دف، سنتور، کاخن، گیتار کیبورد و ملودیکا برگزار می شود. همچنین لازم به ذکر است که در این آموزشگاه برای تمام رده های سنی از کودکان تا بزرگسالان، یادگیری موسیقی به زبان ساده ارائه می شود.  

یکی از مهم ترین اهداف آکادمی موسیقی راست پنجگاه برگزاری کنسرت های هنرجویی در پایان هر فصل، کلاس های گروه نوازی برای ایجاد انگیزه و از بین بردن استرس در خصوص جمع نوازی است.

هنرجویان عزیز برای اطلاع از کلاس های موسیقی  آموزشگاه می توانید با کلیک بر روی لینک زیر با راست پنجگاه تماس بگیرید.

1 فکر در مورد “ آموزش موسیقی کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *